Eero Timgren tuntee islamin
Kerro kaverille
Kirjoittanut Kari Tegelberg   
20.01.2016 10:14
Eero Timgren Savonlinnan talvisissa maisemissa.
Savonlinnalainen lääkäri Eero Timgren tuntee islamin uskoa tunnustavien ajattelutavan. Hän on hoitanut kahdeksan vuoden aikana noin 40 000 muslimia ja asunut useassa eri otteessa Saudi-Arabiassa, Arabiemiirikuntien liitossa ja Kuwaitissa.
Hän on seurannut hieman hämmentyneenä turvapaikanhakijoiden Suomeen tullutta vyöryä ja ennen kaikkea sitä, keitä nuo turvapaikan hakijat ovat. Me suomalaiset olemme Timgrenin mukaan jopa hieman naiiveja turvapaikan hakijoiden motiiveista hakea turvapaikkaa Suomesta.
-Monelta taholta saamani tiedon mukaan Suomeen tulleista nuorista miehistä monet ovat sotilas- tai poliisikoulutuksen saaneita. Se on minusta vähän huolestuttavaa, Timgren sanoo.
Viime aikoina on paljon julkisuutta saanut tapaukset, joissa turvapaikan hakijoiden on väitetty ahdistelleen ja ”kosketelleen” suomalaisia naisia. Tätä on selitetty muun muassa sillä, että erilaisesta kulttuurista tulevat nuoret miehet eivät tiedä tapojamme ja sitä, että esimerkiksi naisen katsekontakti mieheen ei tarkoita sitä, että hän on miehille ”vapaata riistaa”. Eero Timgren ei alkuunkaan usko tähän tietämättömyyteen. Islamilaisissa maissa kontaktit, jopa keskustelut,  perheen ulkopuolisiin musliminaisiin ovat kiellettyjä ilman ”esiliinaa”.
-Kyllä nämä nuoret miehet tietävät, ettei tuollainen ahdistelu Suomessakaan ole sallittua, mutta osa heistä ei tästä välitä, koska suomalaiset eivät yleensä ole muslimeja. hän sanoo. Islamilaiset avioliitot ovat sukujen välisiä sopimuksia, joihin sisältyy myös morsiamen hinnan määrittely. Muslimilla saa olla korkeintaan neljä vaimoa samanaikaisesti.
Vuosien työskentely arabimaissa on tutustuttanut Eero Timgrenin hyvin esimerkiksi arabien suhteeseen työhön, johtamiseen ja kaupankäyntiin. Monet heistä ovat eteviä diplomaatteja ja liikemiehiä ja  saavat muut tekemään helposti työt puolestaan.Fyysisen tai muun kärsivällisyyttä vaativan työn tekeminen saattaa olla heille vaikeaa.
Myöskään niin sanotulle vääräuskoiselle valehteleminen ei ole väärin, jos se palvelee islamin etua. Islamilaisessa maassa riitatapauksen sattuessa vääräuskoisen kanssa muslimi on yleensä ”oikeassa”, vaikkapa liikenneonnettomuuden selvittelyssä.
-Perheet ja suvut keräävät varoja vanhimman tai lahjakkaimman pojan lähettämiseksi opiskelemaan tai vaikkapa etsimään turvapaikkaa paremman elämän toivossa. Pojalle syntyy samalla velvollisuus huolehtia lähettäjistään eli häneltä odotetaan, että muu perhe ja suku voi seurata häntä esimerkiksi Suomeen. Suomalainen kuvittelee, että työ ja opiskelu ovat ensisijaisen tärkeitä maahantulijalle, kun taas muslimin agendalla ovat kärjessä hyvä elämä sekä perheen ja suvun etu, Eero Timgren korostaa.
Hän myös muistuttaa, että muslimille islam on samanaikaisesti uskonto, yhteiskuntajärjestelmä ja laki. Shariaksi kutsuttu laki, joka perustuu Koraaniin, poikkeaa täysin meidän länsimaalaisten tavasta ajatella miksi lait ylipäätään ovat olemassa. Länsimaissa lain tehtävänä on suojella ihmistä, sharia säätelee muslimin kaikkia elämänalueita ja suojelee muslimijohtajaa, eli kalifia, jonka tehtävänä on islamin levittämiseksi käydä pyhää sotaa eli jihadia ei-muslimien alistamiseksi islamille.
Sharian mukaan yksijumalaisten uskontojen tunnustajille, eli kristityille ja juutalaisille, voidaan antaa itsehallinto, jos he 1. tunnustavat muslimien ylivallan, 2. maksavat veroa muslimeille ja 3. eivät tee käännytystyötä.  Muina vaihtoehtoina ovat kuolemantuomio tai kääntyminen muslimiksi. Muslimi voi saada kuolemanrangaistuksen islamista luopumisesta, toisen muslimin murhasta ja homoseksuaalisuudesta.
Islamilainen yhteiskuntajärjestelmä on siis hyvin kaukana länsimaisesta demokratiasta, tasa-arvosta ja oikeusvaltiosta. Demokratian vieminen islamilaisiin maihin niin sanotun arabikevään avulla on Eero Timgrenin mukaan osoittautunut hyväntahtoisten hölmöjen aiheuttamaksi tragediaksi.
-Siitä me suomalaisetkin joudumme kantamaan seurauksia oman arvomaailmamme ja sitoumustemme vuoksi. Mitä riskejä esimerkiksi massiivisesta maahanmuutosta meille aiheutuu, pystymmekö hallitsemaan nuo riskit ja ovatko omat arvomme riittävän lujia, että pystymme sopeuttamaan tänne tulleet suomalaiseen yhteiskuntaan, Timgren pohtii vakavana ja toivoo, että ihmiset tiedostaisivat entistä paremmin sen, että aivan erilaisesta kulttuurista tulevien ihmisten sopeuttaminen osaksi suomalaista elämänmuotoa on pitkäaikainen ja vaativa työ, jossa pää on pidettävä kylmänä.

Kommentit

Lisää kommentti
  • Juha
    20.01.2016 22:48:18
    Rakentavuutta

    Kyllä; pää on pidettävä kylmänä. Luotan enemmän Hämeen-Anttilan tuntemukseen islamista, lähi-idän kulttuurista ja siten myös sieltä tulleista turvapaikanhakijoista tehtyihin analyyseihin kuin jutussa esitettyyn yleiseen ja yksisilmäiseen analyysiin ja kuulopuheisiin tulijoiden koulutuksesta.Siitä olen samaa mieltä, että vaativa työ on edessä. Siitäkin olen samaa mieltä, että lopulta ihmiset ovat paremman elämän perässä täällä ja motiiveista ei ole syytä olla tippaakaan naiivi. Luotan myös maahanmuuttoviranomaisiin täysin turvapaikkaprosessin suhteen ja antaisin siihen lisää resursseja, jotta päätöksi saataisiin mahdollisimman nopeasti aikaan.

    Olisiko jollain esittää rakentavia ratkaisuja kärjistysten sijaan? Juupas-eipäs-mummonverhot keskustelusta olisi jo syytä päästä eteenpäin keskustelemaan siitä, kuinka kotoutuminen onnistuu niiden osalta, jotka turvapaikan aikanaan saavat. Ja se ei onnistu, jos pää ei pysy kylmänä.

  • hutkiva tutkija
    21.01.2016 13:26:59
    Totuutta

    Hämeen-Anttila on mm. todennut jo vuonna 2002, että islamin myönteisten puolien korostaminen on tärkeää, koska kielteiset tulevat esiin omalla painollaan. Tämä ajattelu selvästikin leimaa hänen mielestäni hyvin apologistisia näkemyksiään islamista.

    Hämeen-Anttilan kirjat tukevat täysin jutussa esitettyä näkemystä Koraanin ja sharian rooleista islamissa. Hän mm. kirjoissaan toteaa, että islamin mukaan Muhammedin elämä oli virheettömän esimerkillistä ja ikuisen jäljittelyn kohde ja että Koraani on islamin mukaan pilkulleen virheetöntä jumalansanaa. Toivon, että lukijalla on tässä niin paljon sivistystä, että hän tietää, kuinka Koraanista yli puolet käsittelee suhtautumista vääräuskoisiin (negatiivisesti) ja kuinka ongelmallisia jakeita Koraanista löytyy. Ajatus siitä, ettei tällainen vaikuttaisi uskontonsa ilmeisen vakavasti ottavien arvomaailmaan on absurdi.

    Olen itse tutkinut kulttuureita, etiikkaa ja arvoja tullen hyvin samankaltaisiin johtopäätöksiin kuin Eero Timgren. Tämä ei ole poliittisesti korrektia, mutta maailma harvoin on. Näitä ajatuksiahan ei voi tutkijan ominaisuudessa nykyisin ääneen sanoa joutumatta suuriin hankaluuksiin, koska päivän politiikka hallitsee myös tutkijoiden luonnnollista elinympäristöä. Siksi emme kuule mediassa useinkaan muita kuin näitä hämeen-anttiloita, joilta media jo lausuntoa pyytäessään tietää tarkalleen, mitä saa. Arvo- ja kulttuurintutkimuksen näkökulmasta nuo lausunnot ovat ns. puhdasta roskaa, mutta niiden tarkoitushan onkin vain tehdä politiikkaa, lähinnä maahanmuuttopolitiikka.

    Toisin sanottuna suosittelen tutustumaan asioihin itse sen sijaan, että vedotaan Hämeen-Anttilan kaltaisiin auktoriteetteihin. Takaan, että hämmästytte, millaista puutaheinää teille on syötetty islamista jo vuosien ajan. Kontrasti todellisuuden ja median "päivystävien dosenttien" lausuntojen välillä on tajunnanräjäyttävä. Sen havaitseminen muuttaa suhtautumisenne suomalaiseen mediaan ja sen lemmikkitutkijoiden loppuelämäksenne.

  • Repe Sorsa
    23.01.2016 08:52:31
    Höpötutkija

    En sano mitään muuta kuin että Jaakko Hämeen-Anttilan sujuttelevat pöpinät islamista edustavat vakavuusasteeltaan lähinnä sarjakuvatasoa, elleivät ole peräti puolipelleilyä...!

  • Lennu
    21.01.2016 19:39:06
    Eero Timgren Tuntee islamin

    Sinulle Juha! Kotoutuminen ei tule ikinä onnistumaan muslimin suhteen.
    Ainoastaan silloin, jos hän sanoutuu IRTI tuosta saatanallisesta opista!
    Miksi käytän moista sanaa heidän uskonnostaan? Siksi koska, mitä on islamin ja muslimin hedelmät siitä? Murhia, raiskauksia,petosta, hyväksikäyttöä ym. ym. ym.
    Jos islam olisi rauhan uskonto, niin heidän ei olisi ikinä tänne Eurooppaan tulla! Nyt kaikki muslimimaat ovat sodassa jo keskenään, se siitä heidän rauhanomaisuudesta! Mutta suomen politiikot ja monet suomalaiset nukkuu Ruususen unta ja ovat sokeaakin sokeampia, koska eivät riittävästi ota selvää, tai eivät vaan tahdo nähdä totuutta! Suomi on jo muuttunut ja muuttuu vain huonommaksi, jos täällä ei ymmärretä laittaa rajoja ja rangaistuksia näille muslimeille!

  • justus
    23.01.2016 21:45:22
    EiUskonto idealogi

    Islam=bullshit
    Se on ideologia niin kuin kommunismi, natzismi, anarkismi yms. ensin se on hallinto muoto ja vasta sitten_"uskonto".
    Ja rauhaa ei tule ikinä muslimien keskuudessa. Eikä maailmassa ennen kuin kyseinen ideologia hävitetään maanpäältä.

  • Sailor69
    21.01.2016 20:53:40
    Oi mätä aate!

    Rakentava ratkaisu? Etkö tosiaan tiedä? Mikä estää havaitsemasta käden ulottuvilla olevaa vastausta? Aate?

    Vastaus on RAJAT KIINNI!

  • true
    23.01.2016 21:47:17
    puhut asiaa

    Rajat kiinni ja muslimit ulos maasta

  • eiri
    21.01.2016 22:16:28
    Juupas juu

    Kyllä, nyt vedetään verhot auki ja tehdään tälle kaikelle juup-eip keskustelulle loppu ja samalla ongelmille.
    Perustuslaki on tietenkin kyllä, mutta turvallisuuskin on kyllä.
    Siispä maassa maan tavalla ja lakeja on noudatettava, jos tässä on jotain outoa, ehkä ymmärtämis -tai muu syy, niin tulkin tehtävä on asia selvittää, ettämeillä lakia rikkomalla ei mitään sakkoja ei ehdonalaisia, vaan maasta karkoitus heti.

  • ilmari
    23.01.2016 21:48:56

    kun näillä päättäjillä olis munaa muuttaa niitä lakeja että niitä vois karkotta... Ilman että siitä voi valittaa.

  • Sari
    22.01.2016 01:07:41
    Rakentava ratkaisu

    Juha, mikähän tuossa Timgrenin todistuksessa on sinun mielestäsi "kärjistystä" tai väärin todistettu?

    Sharian lait menevät tismalleen noin miten Timgren asian kuvaa. Noita noudatetaan Saudi-Arabiassa, Somaliassa, Iranissa ja päivä päivältä enemmän myös Irakissa.

    Rakentava ratkaisu on, että nuo islamilaiset lähetetään takaisin sinne mistä tulivatkin heti kun voidaan.

  • Pertti
    23.01.2016 21:50:50
    kaikki ulos

    Jep kaikki pois.
    Ja lakeja pitäisi muuttaa humanitaarista turvapaikkaa tai suojelua ei voi saada suomesta. Geneven sopimus on liian vanhan aikainen.

  • Avaruuska
    22.01.2016 09:24:01
    Norsunluutorni

    Hämeen-Anttilan ongelma on, että hän pyörii yliopistomaailmassa jossa hän seurustelee arabi- ja islamilaisen kulttuurin tutkijoiden kanssa jalkautumatta kentälle tai moskeijoihin katsomaan todellisuutta. Nämä yliopistojen muslimit edustavat muslimien liberaaleinta ja sivistyneintä kaartia eivätkä anna todellista kuvaa islamilaisesta maailmasta.

  • ilmari
    23.01.2016 21:52:32
    kaikki musumaanit pois suomesta

    kaikki noi musu maanit valehtelee tayguyaaaa! saa sanoo mitä haluu ja luvallista valehdella.

  • HALITULIJALLAA
    22.01.2016 12:21:52
    oLIPA KERRANKIN OIKEAAASIAA....

    Vuoden Syyriassa ja Damasissa asuneena voi sanoa asian muslimien suhteen olevan näin, Vaikka ongelmitta ko vuosi siellä menikin..tuurilla ne laivatkin välillä seilaa.

    Vakavasti ottaen kaikkien eduskunnan jäsenten pitäisi lukea ja kuitata ymmärtäneensä ko lääkärin teksti---jäisi haihattelu vähemmälle

  • veikko
    23.01.2016 21:54:43

    kyllä ne eivälitä suomesta tai sen laista, kultturista tai tavoista. Koska ne on aivopesty pienestä pitäen uskomaan tota omaa ideologiaa....

  • Maahanmuuttokriittinen kansanl
    22.01.2016 18:57:42
    Suomen maahanmuuttopolitiikalle uusi suunta

    Näin toimien Suomi auttaisi murto-osalla nykyisistä maahanmuuton kustannuksista moninkertaista väkimäärää verrattuna nykykäytäntöön. Samalla vältyttäisiin ongelmilta, jotka aiheutuvat pääosin vaikeasti yhteiskuntaamme kotoutuvasta vähemmistöryhmästä.

    Kyse on siitä haluammeko itse valita viisaamman, tasapuolisemman ja taloudellisemman tavan auttaa vai alistummeko kutsumattomien tulijoiden mielihaluihin vahingoittaen samalla kansamme etua.

    Maahanmuuttokriittinen kansanliike

  • Maahanmuuttokriittinen kansanl
    22.01.2016 18:58:31

    Suomi voi auttaa tasapuolisemmin ja useampia

    Maahanmuuttokriittinen kansanliike katsoo, että nykyinen Euroopan maahanmuuttokriisi on enimmiltä osin poliittinen kysymys, eikä ihmisoikeuskysymys, kuten vihreät, vasemmisto ja muut laittoman maahantulon hyväksyvät tahot katsovat.

    Kriisialueiden asukkaita on mahdollista auttaa lähemmäs kotiseutua perustetuilla YK:n pakolaisleireillä, joilla toteutuu auttamisen tasapuolisuus niin varallisuuden, sukupuolen, iän ja terveydellisten edellytysten kannalta. Eurooppaan nyt ihmissalakuljettajien avulla tulleet eivät ole hädänalaisimmassa asemassa, eikä enemmistö täytä kansainvälisen suojelun tarvetta. Varsinkaan Eurooppaan siirtyminen ei ole kestävä ratkaisu heidän tai vastaanottavien maiden kannalta kokonaistilanne huomioon ottaen.

    Näin toimien Suomi auttaisi murto-osalla nykyisistä maahanmuuton kustannuksista moninkertaista väkimäärää verrattuna nykykäytäntöön. Samalla vältyttäisiin ongelmilta, jotka aiheutuvat pääosin vaikeasti yhteiskuntaamme kotoutuvasta vähemmistöryhmästä.

    Kyse on siitä haluammeko itse valita viisaamman, tasapuolisemman ja taloudellisemman tavan auttaa vai alistummeko kutsumattomien tulijoiden mielihaluihin vahingoittaen samalla kansamme etua.

    Maahanmuuttokriittinen kansanliike

  • sami
    23.01.2016 22:01:52
    uudet lait

    suomen ei pitäisi ottaa ketään koska tulevat kaikkien turvallisten maiden läpi. Vain ja ainoastaan rahan takia. Pitäisi lopettaa humanitäärinen turvapaikan antaminen ja suojelu. Tällä olevat karkoittaa. Ja kaikilta ulkomaalaisilta ottaa kansalaisuus pois. Ja muuttaa sosiaaliturva vain suomalaisille niinkuin se kuuluukin. Ja jos ulkomaalainen haluuaa asua suomessa olisi työssä käynti edellytys oleskeluluvalle. Ja jos ulkomaalainen tekee rikoksen ensimmäisestä sakot tai linnaan tokasta karkoitu jos törkeä/vakava rikos linnaan ja karkoitus. Ja karkoitus on aina elin ikäinen

  • Odin
    23.01.2016 02:41:34
    Itsesuojeluvaistoa

    Rakentavuudesta en tiedä mutta olemme jossain vaiheessa valintatilnteessa: Me tai he

  • Repe Sorsa
    23.01.2016 09:25:56
    FAKTAA

    Juuri niin...!

  • teijo
    23.01.2016 22:04:03
    Eli me suomalaiset

    jep jossain vaihessa veikkaan ensi kesää kun helvetti repeää. Ja muhamettilaisten veri lentää kun suomipojat/tytöt saa tarpeekseen.

  • Iskä
    23.01.2016 16:37:00
    Onnistuuhan se ...

    ... islamistin kotouttaminen länsimaisiin oloihin.

    Sen pitää vaan alkaa käännyttämällä kristinuskoon.

  • Ajatuksia
    23.01.2016 18:30:59
    Ollako vai eikö olla

    Rakentavuutta turvapaikanhakijoiden suhteen on se että otetaan huomioon kaikki mielipiteet eikä vain ne jotka itseä miellyttää. Kärjistystä ei ole se, että on eri mieltä asioista! Jos sinä olet sitä mieltä, että kotoutetaan niin ole hyvä ja toimi. Minä olen sitä mieltä, että koko eurooppa on ongelmissa vielä näiden kanssa. Katsopa vaikka tilannetta Ruotsissa. Jos et näe sitä olet sokea. Mikseivät nämä ns. "turvapaikanhakijat" hae sitä turvaa lähempääntä omia asuinoloja jossa he ovat myös lähempänä tai mahdollisesti samassa kulttuurissa josta ovat lähteneet? Minusta tässä on menossa Euroopan invaasio jolla ei tule olemaan hyviä seurauksia!

  • Kaitsu
    23.01.2016 19:24:34

    Arvoisa Juha ! Tämä kirjoitus ei mielestäni ole tippaakaan kärjistää, siinä kerrotaan faktoja islamin uskosta ja käyttäytymisestä, valitettävästi olen itse samaa mieltä, koska itselläni on samanlaisia kokemuksia.Ongelmallisinta asiassa on mitä tehdään nyt ja tulevaisuudessa Lähi-Idastä ja Afrikasta tulleille ja tuleville ns.pakoilaisille,osa tietenkin on aivan asiallisia perustein vastaanottava maassa.

  • Juha
    24.01.2016 00:52:12
    Päät kuumana

    Ja juuri yhtään rakentavaa mielipidettä en sitten saanut. Jokainen sisälukutaitoinen ymmärtää, että jutussa islamia tarkasteltiin vain yhdestä näkökulmasta ja vielä kärjistäen. Suurimmassa osassa kommentteja läpipaistava fundamentalismi on sitä samaa, josta täällä muslimeja kollektiivisesti syytetään. Tämä keskustelutapa ja siinä esitetyt mielipiteet saavat minut voimaan pahoin.

  • joopajoo
    21.01.2016 13:19:01
    Suomalaisetkin

    On jo selvää, että resurssit on pienet ja myönnetään että kotouttaminen on pitkä prosessi. Siti otetaan lisää tp-haijoita, vaikka entisiäkään ei pystytää hoitamaan kunnolla. Tilateen rauhoittamiseksi rajat oikeasti kiinni paperittomilta, koska jos katsoo suomen ulkorajoja niin kaikki on turvallisia maita.

  • Aulis
    21.01.2016 13:28:57
    Valintaa

    Paras ratkaisu niin hätää kärsivien kuin meidän suomalaistenkin kannalta on se, että emme anna yhdellekään yksin tulleelle miehelle turvapaikkaa. Naiset, lapset, perheet.

  • Antti
    21.01.2016 14:44:58
    Hei

    Eero Timgren, et sä voi sanoa noin!

  • Kansalainen
    21.01.2016 15:11:32
    Kerrankin asiaa

    Hyvä että joku uskaltaa kertoa totuutta asioista joista kansa yritetään vaientaa. Onhan tämä ollut nähtävissä osan tänne tulleiden käytöksessä, joten ei todellakaan pidä olla naivi eikä sinisilmäinen. Valtiovarainministerikin esittää kommenttejaan kaikista muista aiheista paitsi oman ministeriönsä tehtävistä ja etsii syyllisiä kansan riveistä.Itsellä ei ole enää varaa edes hammaslääkäriin monesta muusta puhumattakaan niin ei todellakaan tämä elintasopakolaisten elättäminen mieltä ilahduta.Kuinka ihmiset jotka eivät ole kotimaassaankaan oppineet töitä tekemään trkisivät niin nytkään.

  • Totta puhuu
    21.01.2016 15:50:34
    Huolissaan on syytä olla

    Tottahan tuo Eero puhuu. Muslimit eivät koskaan kykene sopeutumaan länsimaiseen kulttuuriin. Arvomaailmat ja käyttäytymismallit vain yksinkertaisesti ovat liian kaukana toisistaan. Islam on täysin yhteensopimaton mm. semmoisten käsitteiden kuin yksilönvapaus, tasa-arvo ja demokratia kanssa.

    Syyt siihen miksi valtamedia ei tätä tosiasiaa meille kerro ovat moninaiset:
    1. Monet ihmiset tienaavat tällä "pakolais"bisneksellä hyvät rahat
    2. Tietyt tahot haluavat tuhota kansallisvaltion ja sitä kautta eurooppalaisen demokratian luodakseen Eurooppaan uuden imperiumin, jonka aatelisia he visioivat olevansa. Meidän muiden osa tuossa visiossa ei ole kovin kiva. Tässäkin voi tietenkin tulla erehdys myös noille uusille aatelisille kun islam todella pääsee vauhtiin Euroopassa.
    3. Tietyt tahot havittelevat saavansa mukavan halpatyövoimareservin Eurooppaan. Siinäkin voi tulla iso erehdys, muslimit kun eivät yleensä ole kovin kaksista työvoimaa (sen voi tarkistaa vaikka vilkaisemalla meininkiä heidän omissa maissaan, tai jo tänne tulleiden puutteellista, jopa olematonta, työintoa)
    4. Ja sitten on tietenkin niitä, jotka ovat hyväuskoisia hölmöjä, jotka haluavat paistatella omassa erinomaisuudessaan sekä tietenkin niitä, jotka ovat selkärangattomia pelkureita ja menevät mieluiten massan mukana (virallisen totuuden kun on ylimmältä tasolta julistettu olevan, että monikulttuurisuus (=länsimaiden islamisointi) on rikkaus).

  • alajahau
    21.01.2016 18:11:23

    jatka vänkäämistäsi ja seuraava henkilö, joka sinuun ottaa yhteyttä on juristini. En aio tämän pitempään lukea juttujasi. Koko tämä keskusteluketju on nyt tallennettu ja hän päättää mitä tehdään. Saat toki itseksesi puhua täällä. Nauti seurastasi

  • Bayer
    21.01.2016 23:56:53
    Peppukipu

    Taisi suvakin itsetuntoon käydä kun joku kertoo faktoja tuosta kivikautisesta pedofilia taikauskonnosta. Voi pahoin.

  • Timpuri Numento
    21.01.2016 20:53:27
    Tietoa Islamista

    Lue enemmän, luulet vähemmän. Tässä tietopaketti Islamista. Olkaa hyvä.
    http://ibnmatti.blogspot.fi/

  • Päivi
    21.01.2016 22:42:32
    Olet oikeassa!

    Kiitos Eero Timgren!
    Artikkeli oli täyttä asiaa, ensimmäinen lehtijuttu jossa uskalletaan puhua suoraan! 1000 pistettä!

  • Tarkkailija
    21.01.2016 23:28:23
    Rehtiä journalismia

    Sekä Savonmaa että Eero: hienoa ja asiallista tekstiä. Tästä kirjoituksesta monet suivaantuvat kun kaikki ei ole kuten he ovat kuvitelleet. Pitää tunnustaa että islam on suvaitsematon uskonto.

  • Tryllekunstler
    21.01.2016 23:35:48
    Työnhakumatkalla?

    Timgren puhuu kokemuksesta. Media jauhaa propagandaa. Mediassa nämä nuoret miehet esitetään työhön tai opiskeluun pyrkivinä innokkaina kotoutettavina. Tosiasia taitaa kuitenkin olla, ettei sillä työllä nyt niin paljon väliä ole, jos toimeentulo tulee muutenkin. Sekä poliitikoille että toimittajille tulisi järjestää aika ajoin kursseja muslimien reaalielämästä ja käsitellä uskoa myös kriittisestä näkökulmasta. Naisia tulisi myös varoittaa lähtemästä miesten mukaan, tulevaisuus muslimivaimona voi olla ikävä. Valitettavasti vain meille on jo pitkään tuputettu monikulttuurisuuden ihanuutta ja suvaitsevaisuuden onnelaa, niin etteivät ihmiset kykene aivopestyinä näkemään vaaraa.

  • Repe Sorsa
    23.01.2016 10:06:23
    FAKTAA

    Täyttä asiaa, Tryllekunstler... yhtä lailla niin sinisilmäiset idealistit kuin itseriittoiset moralistitkin ovat johtamassa isänmaata tässä kysymyksessä harhaan, kuin kaksi sokeaa paimenta...!

  • VEPALIKKO
    22.01.2016 01:17:10
    islami euroopassa

    eero puhui ihan järkijuttuja

  • Työttöminä nyt ja aina
    22.01.2016 01:28:08
    Työnhakumatkalla?

    Irakista tullut joskus 15 vuotta sitten neljä veljestä, heillä kaikilla perheet ja jo kolmas sukupolvi kasvaa. Kukaan ei koskaan ole tehnyt MITÄÄN työtä. Eletään sosiaalitoimiston antamin avustuksin. Faktaa. Ei mulla muuta.

  • Kenzo
    22.01.2016 03:21:49
    Lottovoittolaan

    Irakilaisten työttömyysprosentti on tällä hetkellä 91%, eli ei näitä voi ainakaan yrittämisestä syyttää.

  • ROBBE
    22.01.2016 06:19:57
    Paskaa

    Niin paljon on paskaa tuon sakin joukossa että kaikki vaan pois. Menee siinä mukana ihan kuranttiakin tavaraa mutta hyvin tullaan toimeen ilman niitäkin. Somaleissakin on tyollistyneita. Esim. somalian kielen tulkkeina. Siis mihin niita ennen tarvittiin. Ruokkii siis vaan itse itseaan koko ilmio. Ja suomalainen maksaa silla OIKEALLA tyolla.

  • Kurvinen
    22.01.2016 08:18:42
    Mielummin kotiuttaa

    Hyvin ovat sopeutuneet jo 25 vuotta täällä lusmuilleet. Työllisyys% irakilaisilla ja varsinkin somaleilla tuolla 10% hujakoilla. Näistäkin valtaosa maahanmuuttobisneksessä tulkkina, kotouttajina ym. turhakkeina, yhtälailla yhteiskunnan elätteinä kuin autettavansa. Sama homma kaikkialla maailmassa.
    Tyhmimmät suvakit vieläpä vetävät mukaan vertailuun aikoinaan Vietnamista tai Chilestä tulleet, jotka sopeutuivat hyvin yhteiskuntaan. Kaikki sen tietävät, mutta kukaan ei tohdi sanoa ääneen, että suurin syy sopeutumiseen oli se, että eivät olleet musulmaaneja.

  • Juha
    22.01.2016 09:09:47

    No jos lähdettäisiin edes siitä liikkeelle, ettei ole vain jotain yhtä islamia.

    Ja tämäkin keskusteluketju todistaa, että jotkin/jokin taho möyhyää kaikkialla maahanmuuttokeskustelussa ainakin osittain järjestelmällisesti. Pitkään aikaan Savonmaahan ei ole tullut kommentteja tänne palstalle, mutta keskustelu repeää vain yhteen sävyyn heti, kun puhutaan maahanmuutosta.

    Seuraavaksi joku varmaan sitten sanookin, että olisin rajoittamassa tässä sananvapautta... mutta nyt on lähdettävä niin oikeisiin töihin.

  • Abdullah
    22.01.2016 09:55:18
    Muhammedin tarina

    Ennakkoluuloja saattaa hälventää tutustuminen islamiin vaikkapa Muhammedin elämän tarinan avulla:
    http://abdullahsarh.wix.com/muhammedintari na

  • Abdullah
    22.01.2016 09:56:18
    http://abdullahsarh.wix.com/muhammedintarina

    http://abdullahsarh.wix.com/muhammedintarina

  • .
    22.01.2016 12:18:02
    "Pakolaisten" pakokauhu

    Suomi Yhdysvaltojen osavaltioksi ja Donald Trump presidentiksi, niin alkaa tapahtua. Tämä hyysättävä muhamettijengi on häipynyt Suomesta omia-aikojaan ennen, kuin huomaammekaan.

  • Heikki Tala
    22.01.2016 13:40:08
    Timgren tuntee islamin

    Lääkäri Eero Timgren tuo tärkeitä näkökohtia muslimien ajattelumaailmasta pitkään kokemukseen perustuen.
    Minäkin olen ollut vuodesta 1981 töissä useassa muslimimaassa (Syyria, Arabiemiraatit, Egypti, Libya, Iran, Tansania, Marokko, Kuwait) ja ihan samansuuntaisia kokemuksia on minullakin kuin Timgrenillä.

    Muslimit eivät tule toimeen edes toisten muslimien kanssa, vaan tappavat ja teurastavat toisiaan uskonnon nimissä. Pientä esimakua olemme saaneet siitä jo Suomessakin vok:ien tappeluista. Samanlaisia ihmisiä muslimit ovat kuin mekin, mutta kulttuurit eroavat todella suuresti. Ei tule olemaan helppo rasti.

  • SuomenPuolesta-PuoletSuomesta
    22.01.2016 15:22:36
    Kiitos Eero Timgren ja Savonmaa-lehden toimitus !

    Suurenmoinen kiitos asiallisesta artikkelista, sen julkaisemisesta, ja lukijakommenteista !

    Tämä pelastaa päivän ja valaa uskoa suomalaisiin - kaikki ei voi olla vielä menetetty !

    Se antaa toivoa siitä, että Suomessa on vielä myös kunnollisia rehellisiä, suoraselkäisiä suomalaisia ja toimittajia - toisin kuin "valtamedian" (=YlenAnnon, HyySingin Sanomien ja sen lammasmedioiden) isänmaanpetturit ja yhteiskuntamme mädättäjät.

    Tämä juttu, linkki tai puffi ansaitsee tulla "sissilevitetyksi" ja lainatuksi niin moniim medioihin kuin suinkin !

    Sillä "sinisilmäisyydestä" puhuminen on turhaa - me olemme jo käytännössä sodassa. Meitä valloitetaan. Miksi maassa muuten olisi tämä määrä nuoria ex-sotilaita, sissejä, terroristeja, vankiloista vapautettuja ja pääsääntöisesti muutenkin katurikollisen näköistä porukkaa !?

  • Maahanmuuttokriittinen kansanl
    22.01.2016 15:59:46
    Turvapaikanhakijat takaisin kotiin rauhanturvaajik

    Maahanmuuttokriittisen kansanliikkeen ehdotus turvapaikanhakijoiden työllistämiseksi

    21.1.2016

    Suomessa ja Euroopassa työttöminä olevat turvapaikan tai oleskeluluvan saaneet sekä niitä hakeneet tulisi työllistää rauhanturvaamis- ja jälleenrakennustöihin omilla kotiseuduillaan osana kansainvälisesti johdettua ja rahoitettua humanitaarista rauhaanpakottamisoperaatiota.

    Maahanmuuttokriitti nen kansanliike katsoo, että kielitaitoiset ja paikallisen kulttuurin tuntevat työkykyiset ihmiset voivat oikein johdettuina rakentaa tuloksellisesti kotiseutujensa hyvinvointia ja omaa elämäänsä. Sen sijaan heidän työllistäminensä Suomessa ja Euroopassa on aiempien kokemusten perusteella erittäin haastavaa. Varsinkin, kun uskonnollis-kulttuurisista eroista aiheutuvat ongelmat eivät työllistymistä ja länsimaiseen yhteiskuntaan sopeutumista edistä. Ongelmaa syventää myös Euroopan ennestään vaikea työllisyystilanne.

    Moraalisesti on väärin, että Suomen ja muiden Euroopan maiden nuoret miehet ja naiset asettavat henkensä ja terveytensä vaaraan rauhanturvaoperaatioissa ja tekevät jälleenrakennustyötä Euroopassa toimettomina olevien kriisialueiden asukkaiden puolesta.

    Maahanmuuttokriittinen kansanliike vaatii Suomen hallitusta ajamaan Euroopan unionin päättävissä elimissä aiempana ehdotettua kansainvälistä rauhanturvaoperaatiota. Sen avulla voidaan ratkaista massamaahanmuuton aiheuttamat ongelmat niin Suomessa, Euroopassa kuin kriisialueillakin.

    Maahanmuuttokriittinen kansanliike

  • Andysakke
    24.01.2016 01:58:20
    Koulutus ja kotiin

    Armeijan kassut vokeiksi. Turhapaikanhakijoille kuuden kuukauden pikakoulutus sotureiksi, ja sitten omiin maihinsa joko tositoimiin tai rauhanturvaajiksi. Ihan win-win

  • pekko kulkuri
    22.01.2016 19:11:38

    Teksti pitää asiaa sisällään, sitä ei käy kiistäminen. Se on kuitenkin värittynyt tarkastelemaan pelkästään negatiivisia puolia ja länsimaisia kohahduttavia puolia, kuten nykyiseen journalismiin näyttää kuuluvan. Jutun sisältö on kallistunut täysin toiselle laidalle. Harmittavan yksipuolinen juttu omiin kokemuksiini verrattuna. Itse olen asunut Syyriassa 2 vuotta ja näin ja tapasin monenlaisia ihmisiä. Opettelin myös arabiaa. Sekä hepreaa. Jotta saisin jotain tolkkua eri ihmisistä ja ymmärtäisin paremmin eri uskontokuntien edustjia. Islamin uskonnossa on todella monenlaisia suuntauksia. Jotkut vapaampia, jotkut hyvin jyrkkiä. Sharia on sen äärimmäinen muoto. Fundamentalistit ja jihadistit ovat samoin äärimmäisiä, samoin kuin juutalaisuuden ortodoksisin laita. En voi tunnistaa tapaamiani ihmisiä, enkä heidän käyttäytymistään, enkä tapojaan millään lailla Savonmaan artikkelista. Hämeen-Anttila tutkijana kertoo asiat neutraalimmin, asiallisemmin, monipuolisemmin ja samoin löytää syvällisempiä vastauksia. Häneltä saa kokonaisuudessaan selkeämmän käsityksen islamista. Ei tietenkään ole nykyajan suurin pakolaistilanteen aiheuttama massasiirtyminen helppo kellekään, vähiten pakolaisille. JA monelta unohtuu, että suurin osa on tullut sodan keskeltä. Moni tarvitsisi selkeästi terapiaa,lapset erityisesti, josta ei ole enemmälti puhuttu. Olen lukenut koraanin mielenkiinnosta oppiakseni ymmärtämään. En siksi, että tuomitsisin kaikki islamin uskon tunnustava. Opin ja ymmärrän nyt asioita paremmin. Tasapuolisuutta ja asiallista keskustelua tarvitaan asioiden ratkaisemiseksi. Tsemppiä kaikille ja hyvää viikonloppua!

  • hyvähyvähyvä
    22.01.2016 20:38:09
    Kiitos rohkeasta jutusta Eero ja Savonmaa-lehti

    Todella hyvä juttu oikeasta asiasta. Näitä neutraaleja lässynlässyn kotouttamisjuttuja on tullut jo kuukausia joka tuutista. Kukaan ei ole kertonut asioiden oikeaa laitaa. Tässä olisi päättäjille ja muille pakolaisasoita hoitaville monta oikeasti mietittävää asiaa!!! Kukaan ei taatusti kiellä lasten kärsimyksiä sodan jaloissa, mutta nämäkin lapset ovat kymmenen vuoden päästä nuoria aikuisia miehiä... tuskin heidän ajatusmaailma on länsimaalaistunut uskonnon ja perheen paineen alla. Toivon aidosti että tämä lehtijuttu saa todella massiivisesti tuulta alleen ja saamme pakolaiskeskusteluun ja uutisointiin mukaan myös tämän kaltaista näkökantaa sinisilmäisen lässyttämisen sijaan. Olemmeko oikeasti tietoisia kaikista riskeistä joita maahanmuuton tuo maahamme?

  • Ihminen
    25.01.2016 15:04:03
    Asioiden oikeaa laitaa?

    ¨
    Rasistista käden taputustako?

    Tällaisen ksenofobisen, kaikki maailman yli miljardia muslimia ympäri maailmaa, niputtavan ksenofobisen puheen jälkeen ei voi kun miettiä ihmisten älyllistä kapasiteettia.

    Emiraatit, Kuwait ja Saudit... kyllä näissä maissa jotain privaattihommia tehnyt "lääkäri" tietääkin nyt sitten yleistää maailman muslimit yhdeksi ja samaksi joukoksi.

    Te täällä länsimaisista arvoista kiehuvat ihmiset, mitäs mieltä olette siitä, että pelkästään USA tiputti viime vuonna muslimimaihin yli 23 000 pommia (tieto maan virallisesta Thinktankista):

    http://www.alternet.org/news-amp- politics/us-dropped-23144-bombs-muslim-majority-co untries-2015

    Hm ... taida sopiakaan omaan maailmankuvaan???

  • Tätä lisää ja päätyyn asti
    30.01.2016 02:20:25
    Death from above

    "Te täällä länsimaisista arvoista kiehuvat ihmiset, mitäs mieltä olette siitä, että pelkästään USA tiputti viime vuonna muslimimaihin yli 23 000 pommia"

    Helvetin hyvä homma.

  • Jepajee
    01.02.2016 15:47:08
    Just?

    Onko tämä nyt sitä maahanmuuttokriittisyyttä?

    Mitä lääkäri Timgren ajattelee komppaajistaan?

  • Järki käteen, hei!
    22.01.2016 21:21:54
    Islam on paha

    Tuossa taannoin Ylen ykkösellä luettiin koraania. Kolmella ensimmäisellä kerralla, joita satuin kuuntelemaan, koraani kehotti tappamaan kaikki vääräuskoiset.

    Tätä liturgiaa kun muslimit kuuntelevat lapsesta asti päivästä ja vuodesta toiseen, ei heihin voi kovinkaan luottavaisesti suhtautua. Ja tosiaan: toinen muslimi voi olla tapettava vääräuskoinen siinä kuin kristitty, juutalainen tai kaltaiseni ateisti.

    Menkööt muslimit omiin maihinsa, ei heille täällä ole sijaa. Onneksi meillä on kylmät talvet, mikä vähentää muuttointoa tänne päin.

  • Linkku
    22.01.2016 22:12:04

    Näin se menee muslimeille koraani on ykkönen ja maan laki ja tavat on vasta sen jälkeen. Hyvä kirjoitus .Hyvä blogi sivusto seurata on http://paavotajukangas.com/ miten Ruotsissa tämä hulluus etenee. Blogin kirjoittaja on suomalainen joka asuu ja työskentelee Ruotsissa.

  • Utelias
    22.01.2016 23:03:54

    Oletteko te ihan tosissanne noiden ennakkoluulojenne, julistustenne ja haukkumistenne kanssa? Jos olette, teitä ei ole ilmeisesti pidetty lapsena sylissä tarpeeksi ja kotona opetettu hyville tavoille. Aika surullista.

  • Ajatuksia
    23.01.2016 19:11:29
    Hyvät tavat? Ja nythän ne hyvin lisääntyy?

    UTELIAS - Anteeks mitä? Ennakkoluulojen kanssa tosissaan. Sinä varmaan tiedät hyvin nää pakolaiset. Minä teen jopa työtä eri maista tulleiden kanssa ja sanoisin että ei hyvältä näytä. Ilmeisesti sinua on hyssytelty äidin sylissä liiankin kanssa kun et näe kaikkea mitä tapahtuu!

  • Andysakke
    24.01.2016 02:08:57

    Ihmisen itse monen vuoden aikana kokema on ennakkoluuloa? Kyllä teiltä suvakeilta on argumentit vähissä. Jaa, no ei oo oltu sylissä, mutta spr työntekijän syli on lämmin ja pehmoinen!

  • Jepajee
    25.01.2016 04:02:29
    Tässä se perimmäinen syy

    http://blogit.image.fi/uuninpankkopoikasakutimonen /2016/01/22/perimmainen-syy/

  • Wallenius
    23.01.2016 20:27:43
    Eero Timgren tuntee islamin

    tervepäinen kirjoittaja joka tietää selvästi mistä puhuu ja ihmettelenkin näitä puusilmiä jotka eivät ymmärrä tätä islamilaista kulttuuria ja puhuvat läpiä päähänsä ilman mitään asiantuntemusta.
    Heti alusta asti oli yleisesti tiedossa, että sieltä tuli ensimmäisenä Irakilais armeijan ja muiden epämääräisempien joukkojen sotilaita yms joiden taustat ovat vähintäänkin arveluttavia hyvin monella.
    Passit ja ikä sekä henkilöllisyys on monilla keksitty tai ostettu passinväärentäjiltä ja rahat on hankittu monilla erilaisissa sotilasjoukoissa taistellessa.
    Eipä ihme, että Suojeluspoliisikin Suomessa tuli asian kanssa julkisuuteen mikä on tietenkin oikein niille kansalaistahoille, joille aate on totuutta tärkeämpää.
    On myös selvinnyt, että tietyttyjen valtioiden pyrkimyksenä on ollut järjestää kaaosta Eurooppaan ajamalla pakolaistulvat maihimme heidän omien pyrkimystensä ja tavotteidensa mukaisesti.
    Seassa on tietenkin vilpittömiä pakolaisperheitä, jotka ovat jääneet sodan jalkoihin, mutta suurin osa heistä/Syyrialaisista ovat pakolaisleireissä telttakylissä kun nämä nopsajalkaiset nuoret sotilaat (poikalapset) ovat taas tulleet tänne ensimmäisten joukoissa rahan ja asemansa voimalla.

  • jore
    24.01.2016 00:28:55
    Tätä tosiasiaa kukaan ei voi kiistää

    Islamilaisissa maissa naisten kohtelu on ala-arvoista, koska naiset joutuvat rajoittamaan liikkumistaan, käyttämään "esiliinaa". Naiset eivät voi yksinään liikkua ulkona, koska naisten asema on huono ja heitä saa kohdella miten tahansa. Heillä ei ole samanlaista ihmisarvoa kuin miehillä.

  • kyllä tietävät
    24.01.2016 06:43:26

    Ei voi olla ettäkö eivät tietäisi mitä saa Suomessa tehdä tai jättää tekemättä, tietävät tasan tarkkaan, mutta kun täällä vaan lepsuillaan, ja suvakit huutaa suu vaahdossa että lisää vaan muslimeja suomeen.

  • ranistula
    24.01.2016 12:03:32
    Organisoitua möyhäämistä

    Nämä "raiskataan suvakkihuorat" natsiääliöt eivät on neksi edusta meitä suomalaisia, vaan ainoastaan pientä pelkureiden porukkaa, joka kaljapäissään on keksinyt organisoidusti täyttämään näitä lehtien ns. mielipidepalstoja suorilla valheillaan ja alamittaisuuksillaan. Eikö tälläkään lehdellä ole osaamista, tai kanttia puuttua tämänkaltaisiin, selviin vihapuheisiin? Nämä nasut ovat vastenmielisiä. "Suomen puolesta-puolet suomesta" edustaa mitättömien mitätöntä osuutta meistä suomalaisista. Blääh.

  • Jepajee
    24.01.2016 21:19:13
    Lääkäri valehtelee

    Onneksi olkoon kaikki muslimit, jotka olette saaneet tuntea kyseisen "lääkärin"! Oli varmasti hienoa rakentaa ihmissuhdetta henkilön kanssa joka suhtautui stereotyyppisesti ja kulttuurirasismin pauloissa.

    "muslimille islam on samanaikaisesti uskonto, yhteiskuntajärjestelmä ja laki"

    Voisiko lääkäri, islamin suuri asiantuntija, kertoa meille, missä koraanin kohdassa määritellään, minkälainen yhteiskuntajärjestelmä pitää olla.

    Ps. En kaipaa jotain google-haku tyylistä vastausta, vaan lääkärin "vankkaan" ja "objektiiviseen" kokemukseen perustuvaa "faktatietoa"!

  • Kolleega
    25.01.2016 19:21:06
    Huhuh

    Hyvä ja empaattinen lääkäri ei puhu noin 1500 miljoonasta muslimista, kun on asunut vähän aikaa ja vain kolmessa arabimaassa, joissa asuu yhteensä noin 30 miljoona arabia.
    Hei te muut islamofoobit, Hämeenantila on kunnioitettava mm. islamintutkija ja asiantuntija. Laitakaa nimenne kirjoituksenne eteen... niin että pystyisimme tietää missä Savonlinnan kuppiloissa luuratte.

  • Ihminen
    25.01.2016 14:51:12
    Lukeeko tässä todella näin???

    "saavat muut tekemään helposti työt puolestaan.Fyysisen tai muun kärsivällisyyttä vaativan työn tekeminen saattaa olla heille vaikeaa.
    Myöskään niin sanotulle vääräuskoiselle valehteleminen ei ole väärin, jos se palvelee islamin etua. Islamilaisessa maassa riitatapauksen sattuessa vääräuskoisen kanssa muslimi on yleensä ”oikeassa”, vaikkapa liikenneonnettomuuden selvittelyssä."

    Tällaisen rasistisen puheen saatika tekstin julkaiseminenhan alkaa olla jo oikeusjuttu? Nyt täytyy alkaa selvittelemään ja kysyä asiantuntijoilta.

    Kuka lehdessä muuten ottaa vastuun?

  • Marhaba
    26.01.2016 13:16:24
    Terveiset nimimerkille Kolleega

    Ilmoita sinä oma nimesi,jo pelkän kollegiaalisuuden vuoksi. Opettele myös maan kieli, niin (piilo)uhkailusi vaikuttaa vähemmän säälittävältä.

  • Ihminen
    26.01.2016 14:55:52
    Terveiset Marhaballe

    Lopeta sinä rasismisi ja painu takaisin Savonlinnan kuppilaan.

    Vai miltä tuntuu, kun aletaan tosissaan pohtimaan mitä hemmettiä yli 30 000 savolaista tekee Stadissa? Enemmän savolaisia yhdessä kaupungissa kuin turvapaikanhakojoita koko maassa ihmettelemässä miten sporat kulkee. Tukkimassa liikenteen. Opettele itse Suomen kieli savolaisen mongerruksesi sijaan:

    http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/ 357315-savon-mafia-helsingissa-on-totta-paakaupung issa-asustaa-jo-yli-33-000-savolaista

    Ps. Itse vastustan edellämainittua esittämääni retoriikkaa, sen tarkoitus on muituttaa, kuinka ala-arvoista kirjoittelua täällä saa lukea (oli sitten kyse muslimeista, suomalaisista tai savolaisista). Ihan vaan niinku tiedoksi. Priceless!

  • Tutkija
    29.01.2016 02:26:31
    Tieto tuo ymmärrystä, yleistäminen sokeutta

    Tämä artikkeli on yhden henkilön valitettava kokemus, jonka hän on yhtä valitettavasti sitten yleistänyt edustavan islamia, ja koskevan kaikkia muslimeja, puhumattakaan arabeja (kai tämäkin itsestäänselvyys ihmisistä pitää sanoa: kaikki arabit eivät ole muslimeja, vaan kristittyjä sekä juutalaisia, agnostikkoja sekä ateisteja vain mainitakseni muutamia).
    Kokemus on ongelmallisista maista, joissa ainakin yhdellä nämä ilmiöt joidenkin ihmisten käytöksissä on seurausta kulttuurista  joka on sekoitus ääri-islamilais LAHKON opetuksia sekä vanhoja patriarkkaalisien heimo- sekä absoluuttisen monarkismin aatteita. Moni pakotetaan uskoon (kielletty islamissa) tai on tapauskovainen. Väärä opetus johtaa harhaan, ja vahingot ovat pitkäikäisiä, varsinkin jos ei ymmärrä irtautua väärästä, ja varsinkin jos uskontoa vääristetään omien päämäärien saavuttamiseksi.
    Monessa maassa kulttuuri ja uskonto sekoitetaan suuntaan ja toiseen monista syistä jossain vaiheessa historiaansa, jolloin usein uskonnon alkuperäinen viesti katoaa tai muuten vääristyy.

    On sääli ettei asioihin ole kysytty mielipidettä kulttuuritutkijoilta, vok-työntekijöiden kokemuksia ja uskontotutkijoilta tietoa, ja psykologeilta tietoa tiettyjen alueella esiintyvien ongelmien vaikutuksista kasvuun ja keskiverto ihmisen kehitykseen, historioitsijaakin olisi ehdottomasti kuultava.
    Antaa tämänkin artikkelissa ilmaistun mielipiteen kuulua, on tärkeää nähdä miten ihmiset ajattelevat ja missä on korjattavaa ja opetuksen varaa, mutta se, että tätä väitetään islamin tuntevaksi, ja yleistävän koko lähi-idän kirjoa, on uskomattoman epäloogista, puhumattakaan vastuutonta tämänhetkisen vihahenkisyyden keskellä.
    Sama kuin väittäisi että kaikki pohjoismaissa asuvat käyttäytyvät täysin samalla tavalla, kuin yksilöllisyyttä ei olisi olemassa, ja kaikki seuraavat sokeasti tapakulttuurejaan.
    On eri asia puhua kulttuurissa esiintyvästä ilmiöstä, kuin yleistää se uskonnon tukemaksi ja uskonnon synnyttämäksi(esim. monet seuraavat tulkitsijoita, eivätkä lue Koraania itse taikka pysty lukemaan, moni tulkitsija käyttää tätä hyväkseen eikä opeta mitä Koraanissa oikeasti lukee), taikka kaikkien ihmisten persoonallisuuden piirteiksi.
    Myös niin sanotut "positiiviset stereotypiat" ovat vahingollisia.
    Toivon ihmisten ymmärtävän etteivät ihmiset ja kulttuurit edusta uskontoja lähes ollenkaan taikka täydellisesti, ja tunnistavan milloin jokin opittu voidaan yhdistää uskonnon oikeisiin teksteihin vaiko kulttuurin (joihin tulkinnat voidaan laskea), vaiko niiden sekoitukseen.

  • Eero Timgren
    29.01.2016 22:10:11
    Kiitos ja kirjallisuutta

    Kiitän kaikkia haastatteluani kommentoineita sekä keskusteluun osallistuneita. Tässä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, johon olen vuosien varrella tutustunut:

    Y.A.Wallin: Tutkimusmatkoilla arabien parissa, Jussi Aro: Arabialainen kulttuuri, Jussi Aro: Lähi-idän solmut, Jaakko Hämeen-Anttila: Uskontojen risteyksessä, Jaakko Hämeen-Anttila: Mare nostrum, Koraani (Jaakko Hämeen-Anttilan käännös), V.S.Naipaul: Matka islamin maailmaan, Hannu Juusola-Heidi Huuhtanen: Uskonto ja politiikka Lähi-idässä, Barnaby Rogerson: Profeetta Mohammed, Johannes Salminen: Bagdadin ihme, Henri Broms: Saudisamppanjaa-suomalaisena islamin maailmassa.

  • Jepajee
    01.02.2016 15:14:13
    Lähteistäsi

    Wallin, Aro, Broms ja kumppanit ovat tunnettuja vanhan ajan orientalistisia arabimaiden historioitsijoita. Kannattaisiko niihin suhtautua ehkä hiukan kriittisemmin? VS Naipaul on yksi tunnetuimmista yksinomaan negatiivisesti arabimaista tai Islamista kirjoittavista orientalisteistaa.

    Jostain kumman syystä muiden esittämiesi teosten osalta ne eivät heijastele miltään osin heittämiäsi kommentteja, joita voi pitää lähinnä huntingtonilaisen yksinkertaistavina.

    Pelkästään Mare nostrumin sisältämä perusteesi historian, kulttuurin tai uskontojen heterogeenisyydestä puuttuu täysin.

    Onkin käsittämätöntä lähteä heittelemään "asiantuntijaviitan yllä" esittämiäsi kommentteja ajassa, jossa muslimeista yleensä esitetään antisemitismiin verrattavia deominoistuja heittoja.

    Kuten nyt perjantaina poliisin antamat luvut jo pekästään todistavat, 99,9 prosenttia saapuneista turvapaikanhakijoista eivät ole syyllistyneet (ei epäillä) rikoksiin, joihin artikkelin haastateltava heidät ja heidän kulttuuritaustansa yleistää.

    Kysymys ei ole maahanmuuttokriittisyydestä, joka on tärkeää ja toivottavaa, vaan suoranaisesta rasismista ja demonisoinnista. Maahanmuuttokriittisyydenhän ei kuulu tarkoittaa pelkästään ilmiön negatiivisten puolien ylikorostamista.

  • Elo
    31.01.2016 00:23:49
    Kiitos Eero Timgren ja Savonmaa

    Savonmaan toimitukselle suurkiitos rohkeasta ja oikeudenmukaisesta toiminnasta. Muut seutukunnan lehdet eivät julkaise helposti maahanmuuttokriittisiä (siis asiallisiakaan) kommentteja. Niiden toimittajat antavat henkilökohtaisten näkemystensä vaikuttaa julkaisuseulaan hyvän journalistisen tavan vastaisesti. Kokemusta tästä on.

  • Jepajee
    01.02.2016 15:17:51
    Rohkeaa toimintaa???

    Tällaista yksinkertaistavaa tuubaahan suolletaan nykypäivänä taukoamatta eri medioista. Iltapäivälehdet, MV-lehti jne tekee tätä päivittäin. Asiantuntijat vaiennetaan trollaamalla ja ushkauksilla. Tässä ei ole mitään rohkeaa.

  • rentso
    01.02.2016 22:18:28
    epidemia

    Ei taida olla muuta keinoa laittaa rivit järjestykseen, kuin maailmanlaajuinen epidemia!

Kirjoita kommentti
Nimimerkki:
Sähköpostiosoite:
 
Otsikko:

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Viimeksi päivitetty 25.01.2016 16:07